27 Ağustos 2013 Salı

Okulda Edebiyat ve Okuması İstenmeyen Toplum

             Blog okuyucuları büyük ihtimalle farklı dönemlerde lise öğrenimi görmüş olacaktır.Sistemin sürekli değiştiği ama hiçbir şeyin değişmediği bir ülkede herkese hitap edecek bir yazı yazmak kolaylaşıyor.Keşke kolaylaşmasa!
             Edebiyat derslerini hatırlayalım.Sene öncesi hocalarımız okunacak kitaplardan bahseder.Ama o okunacak kitaplarla küçük bir öğrenci azınlığı hariç pek çoğumuz çok çok sonra tanışırız.Hal böyle olunca isimleri ve eserleri üstün körü geçen bir edebiyat sistemi oluyor dersimiz.Nazım Hikmet'in toplumcu-gerçekçi ,Baudelaire'in sembolist olduğundan öte geçemiyor öğrenciler. Tolstoy'u sadece gerçekçi olduğundan ve sınavda çıkma ihtimalinden dolayı bilen öğrenciler hiçbir zaman Savaş ve Barış'ı tadamıyor.Hiçbir zaman hayatlarına Andrey Bolkonski'yi sokamıyorlar.Bir de üniversite sınavlarında bu ve benzeri yüzlerce kitaplardan muaf oluyorlar.E o zaman nasıl soruları cevaplıyorlar diye sorarsanız onuda söyleyelim:özetlerle! Dersanelere giden öğrencilerimize eser özetlerinin içinde olduğu kaynaklar veriliyor ve bu yöntemle sınavda sorular cevaplanıyor.

                                                    Nasıl Olmalı?

           Mevcut sınavlı sistemle muafiyetin bulunduğu kitapların tek tek derslerde işlenmesi zor.Derslerde işlenmesi derken herkesin kitabıyla derste bulunduğu ve okunan eser üzerine fikir ürettiği bir dersten bahsediyorum.Edebiyat dersinde hem bunları okumak ve konuşmak hem de bugün işlenilenleri öğretmeye zaman yetmez.Ama en azından salt kitap üzerine dersler olmalı.Öğrencilerin kitaplar üzerine konuştuğu,anladığını anlattığı;farklı bakış açılarını öğrendiği dersler.Size örnek olarak 12.sınıfta verilen ve hiçbir şeyin yapılmadığı bir dersten bahsedeyim.Diksiyon dersi denilen ama son sınıf öğrencisinin test çözdüğü bir ders var mesela.Bu sadece 12.sınıflar için değil araştırırsanız her sene hiçbir şeyin yapılmadığı dersleri göreceksiniz.O zaman burada sormamız gereken soru değişiyor.

                                                Neden Yapılmıyor?

         Kitaptaki KDV oranının havyar ile birlikte yüzde sekiz olduğu bir ülkeden                  bahsediyoruz.Pırlanta,yakut,zümrüt,inci,safirin ise KDV'ye tabi olmadığı bir ülke bu!Steinbeck'in  Gazap Üzümleri ve Fareler ve İnsanlar'ının muzır neşriyat olduğu bir ülke!Sorunlara çözüm üretmeye çalışıyorum ama sonucunda ''evet bu yapılmalı'' demek yerine yine soru sormak zorunda kalmaktan üzüntülüyüm.Neden İstenmiyor?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder